نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

مسجدسهله

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۴ ب.ظ

اشاره
مطابق برخى از روایات این مسجد اقامتگاه شخصى حضرت بقیه الله - ارواحنا فداه - در دوران ظهور خواهد بود.
1 - روزى نزد امام صادق‏علیه السلام سخن از مسجد سهله به میان آمد، حضرت فرمود: «اما انه منزل صاحبنا اذا قام باهله»؛(10) «آگاه باشید! همانا آن مکان اقامتگاه صاحب ما است، هنگامى که با اهلش قیام کند.»
2 - و نیز از حضرت‏علیه السلام نقل شده که خطاب به ابوبصیر فرمود: «یا ابا محمد! کانی ارى نزول القایم‏علیه السلام فی مسجد السهله باهله وعیاله»؛(11) «اى ابامحمد! گویا فرود آمدن قایم‏علیه السلام را با اهل و عیالش در مسجد سهله با چشم خود مى‏بینم.»

سفارش به حضور در مسجد سهله‏
مطابق برخى از روایات، حضور در این مسجد و نماز به جاى آوردن در آن سفارش بسیار شده است:
1 - امام صادق‏علیه السلام خطاب به علاء بن رزین فرمود: «در نزدیکى شما مسجدى هست که شما آن را «مسجد سهله» نامیده و ما آن را «مسجد شرى» مى‏نامیم. آیا در آن مسجد نماز به جا مى‏آورى؟ علاء گفت: آرى، جانم به فدایت، من در آن جا نماز مى‏خوانم. آن‏گاه حضرت فرمود: «ایته، فانه لم یاته مکروب الا فرج الله کربته - او قال: قضى الله حاجته...»؛(12) «آن جا برو؛ زیرا هرگز اندوهناکى به آن جا نمى‏رود جز این که خداوند اندوهش را مى‏زداید. - یا فرمود: حاجتش را برآورده مى‏کند -...».
2 - و نیز از حضرت صادق‏علیه السلام نقل شده که فرمود: «ما من‏مکروب یاتى مسجد السهله فیصلى فیه رکعتین بین العشایین و یدعو الله تعالى الا فرج الله کربه»؛(13) «هیچ غم‏زده‏اى نیست که به مسجد سهله برود و در آن دو رکعت نماز بین مغرب و عشا به‏جاى آورد و خدا رابخواند، جز آن‏که خداوند غم‏هایش را زایل مى‏گرداند.»
3 - و نیز فرمود: «اذا دخلت الکوفه، فات مسجد السهله، فصل فیه و اسال الله حاجتک لدینک و دیناک»؛(14) «هر گاه وارد کوفه شدى به مسجد سهله برو و در آن جا نماز بگزار، آن‏گاه حاجت‏هاى مادى و معنوى خود را از خداوند طلب کن.»

شب چهارشنبه در مسجد سهله‏
در مورد حضور در مسجد سهله در شب چهارشنبه، مدرکى از ناحیه اهل بیت‏علیه السلام به دست ما نرسیده است، جز این که سید بن طاووس فرموده: «اگر خواستى به مسجد سهله بروى، آن را در میان مغرب و عشاى شب چهارشنبه قرار بده که این وقت از دیگر وقت‏ها برتر است».(15)
محدث نورى در این مورد مى‏گوید: «اما مستند چهل شب همان عمومات است».(16)
مقصود ایشان از عمومات، روایاتى است که بر عدد چهل و عمل چله‏گیرى آثار مترتب کرده است.

  • ناقورسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی