نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

پیشگفتار

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۲۷ ق.ظ

از محورهاى مهم بحث از مهدویت سخن از تکالیف مسلمانان خصوصاً شیعیان حضرت مهدى‏علیه السلام در عصر غیبت است. بحثى که جنبه کاربردى داشته و مى‏تواند در صورت عمل به آن تکالیف تحوّلى عظیم در جامعه اسلامى ایجاد کرده و موجب نجات مردم از ضلالت و مرگ جاهلیت شود.
به جهت همین اهمیت است که عدّه‏اى از مؤلّفان عالى مقدار درصدد بحث و تألیف و تصنیف در این زمینه برآمده و درباره آن کتاب‏ها نوشته‏اند که از آن جمله کتاب «تکالیف الانام فى زمن غیبة الامام»، از شیخ على اکبر همدانى، و کتاب «وظائف الأنام فى غیبة الامام»، از محمّد تقى اصفهانى است که به فارسى نوشته شده است و گسترده‏تر از آن کتابى است که ایشان به لغت عربى نوشته و نام آن را به سفارش امام زمان‏علیه السلام «مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم» گزارده است.
در بین کتاب‏هاى مرحوم سید جلیل على بن طاووس اهتمام فراوانى به این محور؛ یعنى بحث از وظائف مؤمن در مقابل امام زمان‏علیه السلام مشاهده مى‏کنیم، همان‏گونه که با مراجعه به کتاب «الاقبال» و «کشف المحجة» و «جمال الأسبوع» و دیگر کتاب‏هاى ایشان به این مسأله پى‏خواهیم برد. و شهید سید محمّد صدررحمه الله نیز بخش مهمّى از کتاب «تاریخ الغیبة الکبرى» را به بحث از این موضوع اختصاص داده است. حاجى نورى در بحث هشتم از کتاب «نجم الثاقب» که به فارسى نوشته به این موضوع پرداخته است. ولى در عین حال مشاهده مى‏شود که احتیاج مبرمى به این گونه بحث خصوصاً در این عصر و زمان احساس مى‏گردد؛ زیرا در هر عصر و زمان شرائط خاص خود را داشته و على الخصوص که در این برهه از زمان وضعیت خاص عقیدتى و سیاسى و اجتماعى پدید است و لذا بجاست که مطالبى را در این محور به قلم روز درآورده و با تذکّر به هر تکلیفى مطابق شرایط عصر و زمان مردم را به وظایفشان آشنا سازیم.

  • ناقورسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی