نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

عصر دوشنبه و عصر پنجشنبه

شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۵۴ ق.ظ

عصر دوشنبه و عصر پنجشنبه
پنجم و ششم: عصر دوشنبه و عصر پنجشنبه.
در این دو وقت اعمال بندگان بر امام عصر (ع) عرضه می شود همانطور که در زمان هر امامی بر همان امام و در زمان پیامبر اکرم (ص) بر پیامبر (ص) عرضه می شد و اخبار در این مورد بسیار است و در بیشتر آنها به عصر تصریح نشده ولی در بعضی دیگر اشاره شده است.
شیخ ابوالفتوح رازی در تفسیر آیه شریفه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ.» آورده است که: در ( - سوره توبه آیه 105 یعنی: «بگو: عمل کنید که خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می بینند.» )
اخبار آمده که اعمال امّت را در هر شب دوشنبه و پنجشنبه بر رسول خدا (ص) و ائمّه (ع) عرضه می کنند و مراد از مؤمنون در این آیه، امامان معصوم (ع) می باشند.
در «امالی» شیخ طوسی و «بصایر» از داوود رقّی روایت شده است که: در نزد حضرت صادق (ع) نشسته بودم که ناگهان آن حضرت فرمود: «ای داوود! بدرستی که روز پنجشنبه اعمال شما بر من عرضه شد و در اعمال تو صله رحم نسبت به پسر عمویت را دیدم و شادمان گردیدم. بدرستی که می دانم صله رحم تو باعث کم شدن عمر او و رسیدن اجلش می گردد.»
داوود می گوید: «من پسر عمویی بدکردار و معاند داشتم. به من خبر دادند که حال او و همسرش بد است. پس من هم پیش از حرکت به مکّه، حواله ای نوشتم تا به او کمک مالی شود، پس وقتی به مدینه رسیدم مشاهده کردم که امام صادق (ع) از موضوع باخبر است.»
همچنین در «بصائر الدّرجات» صفّار از امام صادق (ع) روایت کرده است که آن حضرت فرمود: «اعمال در روز پنجشنبه بر رسول خدا (ص) و ائمّه (ع) عرضه می شود.»
و در خبر دیگر فرمود: «اعمال بندگان هر شامگاه روز پنجشنبه بر پیامبر (ص) عرضه می شود، پس یکی از شما حیا کند که عمل زشتش بر پیامبر(ص) عرضه شود.»
و نیز از یونس روایت کرده است که: امام رضا(ع) درباره روزها صحبت می کرد، وقتی به پنجشنبه رسید فرمود: «آن روزی است که اعمال بر خداوند و رسولش و ائمّه(ع) عرضه می شود.»
و نیز از عبداللّه بن ابان روایت کرده که: امام رضا (ع) فرمود: «به خدا قسم که اعمال شما در هر پنجشنبه بر من عرضه می شود.»
سیّد جلیل علیّ بن طاووس در «رساله محاسبة النّفس» می گوید: «روایت معتبر و مورد اتّفاقی دیدم که اعمال در روز دوشنبه و پنجشنبه بر خداوند عزّوجلّ عرضه می شود و از اهل بیت (ع) روایت شده است که: در روز دوشنبه و پنجشنبه اعمال بر خداوند جلّ جلاله و رسول او (ص) و ائمّه(ع) عرضه می شود.»
سپس از شیخ طوسی نقل می کند که در «تفسیر تبیان» گفته است: «مرویست که در هر دوشنبه و پنجشنبه اعمال بر پیامبر (ص) عرضه می شود و آن حضرت به آنها آگاه می گردد و بر ائمّه (ع) عرضه می شود و آنان هم آگاه می شوند.»
و جمله ای به این مضمون از اهل سنّت نقل می کند که رسول خدا (ص) فرمود: «اعمال امّت من در هفته، دو مرتبه در روز دوشنبه و پنجشنبه به خداوند عرضه می شود. پس همه بندگان را می آمرزد مگر کسی که با برادرش دشمنی داشته باشد و می فرماید این دو را بگذارید.»
همچنین روایت کرده است که: آن حضرت روز دوشنبه و پنجشنبه را روزه می گرفتند.
یک نفر علّت این کار پیامبر (ص) را پرسید. حضرت فرمود: «اعمال در هر دوشنبه و پنجشنبه بالا می رود و من دوست دارم عملم در حالی که روزه دار هستم بالا برود.»
سپس سیّد بن طاووس می گوید: «شایسته است انسان در هر دوشنبه و پنجشنبه به هر طریقی در بدست آوردن توفیق، کوشش کند و مبادا که در این دو روز در طاعت و عبادت کوتاهی نماید بلکه باید تا می تواند در بدست آوردن سلامت روحی خود تلاش نماید زیرا عقل و نقل هر دو اقتضا می کند که هنگام عرض بنده به سلطان، بنده آماده و بی نقص باشد.»
در فصل هفتم کتاب «جمال الاسبوع» آمده است: «یکی از اهمیّت های روز دوشنبه آن است که در این روز اعمال بر خدا و رسول خاصّان او (صلوات اللّه علیه) عرضه می گردد.
روایت شده است که: «وقت عرضه اعمال در این دو روز، هنگام پایان یافتن روز می باشد، پس سزاوار است بنده ای که حرمت کسی که اعمال بر او عرضه می شود را می شناسد، اعمال خود را تا جائی که می تواند محاسبه و اصلاح کند و به یاد داشته باشد که آن اعمال بر خداوندِ آگاه به اسرار، عرضه می شود و سپس بر خواصّ والا مقام خداوند عرضه می گردد و رسوایی گناهان کبیره و صغیره نزد خداوند و آن حضرات آشکار می شود. پس چگونه این مطلب در نزد بنده ای که خداوند را به بزرگی و عزّت و قدرت تصدیق کرده و به روز قیامت ایمان دارد، کوچک و آسان است.»
سیّد بن طاووس در «کشف المحجّة» به فرزندش سفارش کرده است که: «در هر دو روز دوشنبه و پنجشنبه، حاجات خود را خدمت حضرت مهدی (ع) عرض کن، البتّه بعد از سلام بر آن حضرت بوسیله زیارتی که اوّلش این است: «سلام اللّه الکامل التام» تا آخر.
سپس بگو: «یا ایَُّهَا الْعَزیزْ مَسَّنا وَ اَهْلَنا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبَضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَاَوْفِ لَنا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا اِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ.»
( - یعنی: «ای عزیز! به ما و اهل ما سختی و تنگی رسیده است و ما با توشه ای ناچیز بسوی تو آمده ایم پس پیمانه ما را پُر کن و بر ما تصدّق نما که همانا خداوند جزای صدقه دهندگان را می دهد.» )
تا آخر کلمات شریفه که چون منقول نبود و به سادات اختصاص داشت نقل نکردیم.
بنا به روایت شیخ طوسی در غیبت: اعمال درمرتبه اوّل بر حضرت حجّت (ع)، سپس بر هر یک از ائمّه (ع)، بعد به رسول خدا(ص) و آنگاه بر خداوند متعال عرضه می شود و به حسب تقسیم ساعات روز نیز این ساعت مختصّ به حضرت مهدی (ع) می باشد و نیز وقت آن است که موکّلین روز، بالا روند و موکّلین شب فرود آیند.
بنابراین انسان باید در اصلاح اعمال و جبران آنچه که از دست رفته، نهایت مراقبت را بنماید و موانع توجّه و تضرّع را برطرف کند و از مجالس اهل غفلت دوری کرده و به امام عصر (ع) متوسّل شود و از آن حضرت شفاعت در اصلاح کارنامه اعمال و تبدیل سیّئات به حسنات، و حسنات به بهترین حسنات شود چنانکه آن حضرت در دعای مشهوری که برای شیعیان خود نموده، همین مطلب را از خداوند متعال خواسته است.
همچنین در شب و روز دوشنبه و پنج شنبه انسان سعی کند عمل خالص انجام دهد که شاید به برکت آن عمل خالص، سایر بدیهای او را ببخشند.
انسان باید این دو روز را به اعمالی اختصاص دهد که در روایات آمده است مثل:
استحباب خواندن هزار مرتبه سوره «قدر» در هر یک ازآنها.
خواندن سوره «انسان» در نماز صبح این دو روز.
(دو سوره قدر و انسان مخصوص امام عصر(ع) است.)
جارو کردن مسجد در این روز.
خواندن استغفار وارد شده در آخر روز پنجشنبه و سایر اعمالی که در محلّش آمده است.

  • ناقورسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی