نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

کلام علامه طباطبایی در این که حکیمه دو نفرند

چهارشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۲ ق.ظ

کلام علامه طباطبایی در این که حکیمه دو نفرند
علامه طباطبایی سید بحرالعلوم، در کتاب رجال خود فرموده که: «حکیمه، دختر امام ابی جعفر ثانی علیه السلام (حضرت جواد) است و به نام عمه ی پدرش، حکیمه - دختر ابی الحسن موسی بن جعفر علیهما السلام - است و اوست که حاضر شد در ولادت حضرت حجت علیه السلام چنان که حاضر شد عمه اش حکیمه، ولادت ابی جعفر محمد بن علی جواد علیه السلام را.
و حکیمه است در هر دو موضع و اما حلیمه - با لام - پس آن تصحیف (و غلط) عوام است.

( صفحه 14)

علامه ی مجلسی، در مزار «بحار» گفته که: «در قبه ی شریفه - یعنی قبه ی اما عسکری علیه السلام - قبری است که منسوب است به نجیبه ی کریمه ی عالمه ی فاضله ی تقیه ی رضیه ی، حکیمه دختر حضرت جواد علیه السلام».
نمی دانم چرا علماء در کتب مزار، متعرض زیارت او نشدند، با ظهور فضل و جلالت او و اختصاص او به ائمه علیهم السلام. و محل اسرار ایشان بود و مادر قائم علیه السلام در نزد او بود و در ولادت آن حضرت، حاضر بود و گاه گاه آن حضرت را در زمان ابی محمد عسکری علیه السلام می دید. و او از سفرای امام بود بعد از وفات آن جناب. پس سزاوار است زیارت کردن او به آنچه جاری نماید خداوند بر زبان از آنچه مناسب فضل و شأن او است.
شیخ صدوق در «کمال الدین» روایت کرده از محمد بن عثمان عمری که فرمود: «چون متولد شد مهدی علیه السلام، نوری ساطع شد از بالای سر آن جناب تا به اطراف آسمان، آن گاه به رو در افتاد به جهت سجده برای پروردگار خود، آن گاه سر بلند نمود و فرمود: (شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکه و اولو العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزیز الحکیم، ان الدین عند الله الاسلام). (1) .
نیز از حسن بن منذر روایت کرده که گفت: «روزی حمزة بن ابی الفتح، به نزد من آمد و به من گفت: «بشارت باد تو را که دیشب متولد شد در دار، (2) مولودی از برای ابی محمد عسکری علیه السلام و امر فرمود به پنهان نمودن او و این که سیصد گوسفند برایش عقیقه کنند».

( صفحه 15)


پاورقی
(1) سوره ی آل عمران: آیه ی 18 و 19.
(2) یعنی «خانه امامت» که در آن زمان چنین تعبیر می کردند.

  • ناقورسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی