نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

مسجد خانه خدا، در آینه قرآن و حدیث

دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۰ ق.ظ

مسجد خانه خدا، در آینه قرآن و حدیث

بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
در فرهنگ و تمدن اسلامی مسجد به مکان خاص عبادت مومنان گفته می شود منتهی عبادت در اسلام یک معنای عامی دارد که بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را شامل می گردد بر این اساس از زمان رسول اکرم (ص) مساجد کارکردهای بسیار مهمی چون: تعلیم و تربیت، ترویج و تبلیغ آموزه های دین، پایگاه بسیج نیرو برای جهاد، محل عبادت های خاص، مرکز خدمات اجتماعی و ... داشته است. اما از آن جا که سر به سجده نهادن مظهر نمود کامل فروتنی و کرنش و تسلیم در برابر عظمت پروردگار عالمیان است از این رو این مکان را مسجد به معنای محل سجده و سجدگاه نامیدند. از بررسی ها چنین معلوم می شود این کلمه پیش از اسلام نیز رواج داشته است قبل از این که رسول خدا (ص) در مدینه مسجدی بنا کنند خدای تعالی در سوره اسراء (مکی) واژه مسجد را درباره مسجد الحرام و مسجد الاقصی به کار برده است و عرب ها این دو مکان شریف را که پیش اسلام نیز مکان های مقدس مردم بودند به نام مسجد یاد می کردند.
توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که در اسلام هدف از خلقت انسان به یک تعبیر عبادت خداوند است.
بر این اساس به یک اعتبار در تمام کارها می توانند تحت عنوان قرار گیرد اگر با شرایط و اهداف خاصی انجام گیرند و با توجه به این امر همه جای عالم مسجد انسان نامیده شود که رسول اکرم(ص) فرمود: جعلت لی الارض مسجدا سرتاسر زمین برای من مسجد قرار داده شده است.
ولی با این همه برترین و اصلی ترین محل برای عبادت و تقرب جویی برای خداوند متعال مسجد است لذا در آیا و روایات بر جنبه های عبادی خاص بودن مساجد بیش از ابعاد دیگر تاکید شده است و رهنمودهای بسیاری درباره اهمیت و فضیلت و احکام و آداب و ... این مکان های شریف در آیات و روایات وارد شده است.
فضیلت و اهمیت مسجد
به طور کلی در مجموعه آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) از دو راه بر اهمیت و فضیلت مسجد اشاره می شود: گاهی از راه تبیین جایگاه و منزلت این مکان شریف و ویژگی های آن و در مواردی هم با برشمردن دست آوردها و فوائدی که از حضور آگاهانه و مسئولیت شناسانه در این مکان عاید انسان می شود این کار انجام می گیرد.
الف: جایگاه و منزلت مسجد
به منظور هر چه بیشتر روشن شدن اهمیت و منزلت مسجد در فرهنگ اسلامی در روایاتی ویژگی های این مکان برشمرده شده است تا مومنان پس از آشنا شدن با جایگاه والای آن و به عبارت دیگر پس از علم پیدا کردن به ارج و اهمیت مسجد با بصیرت و بینش کامل به صورت شایسته با این موضوع برخورد کنند بعضی از اوصافی که برای مسجد در روایات ذکر شده به این شرح است:
1 _ مسجد خانه خدا: در یک حدیث قدسی وارد شده است که رسول اکرم (ص) فرمود: قال الله تبارک و تعالی ان بیوتی فی الارض المساجد...خانه های من در روی زمین مساجد است. این خانه ها برای اهل آسمان آن گونه می درخشند که ستارگان برای ساکنان زمین در شبانگاهان می درخشند. خوشا به حال آن بنده ای که در خانه خود وضو بگیرد و سپس مرا در خانه ام (مسجد) زیارت کند، بی گمان زیارت شونده زیارت کننده خود را گرامی داشته به او احسان خواهد کرد. کسانی را که در دل شب به سوی مساجد گام برمی دارند به نوری درخشان در روز قیامت بشارت دهید.
باز در روایتی از آن حضرت نقل شده است که فرمود: المساجد انوار الله مسجدها انوار خداوندی هستند.
بنابراین همانگونه که ستارگان در دل شب مایه زینت آسمان و نیز وسیله هدایت و راه یابی گمراهان و راه گم کرده هاست مسجدها هم چنین نقش هدایت گری و زینت بخشی را دارند و باید به گونه ای باشند که در دنیا مایه هدایت و کمال و زینت باشند و هر کس که گام در آن نهاد بر بینش و کمال و تقوایش افزوده شود وقتی این کار به نحو شایسته انجام شد در آخرت نیز دست آورد آنها نوری خواهد بود تا انسان ها را به بهشت جاودان رهنمون گردد.
2_ مسجد بازار آخرت
در جهان بینی اسلامی هدفت از آفرینش هستی کمال یابی انسان است بر این اساس از دنیا با تعبیرهای چون: کمک کار آبادی آخرت، مزرعه آخرت، مسجد دوستان خدا و نمازگاه ملائکه الهی، ... محل تجارت اولیا خدا که رحمت در آن کسب کرده و بهشت جاودان به دست می آورند و ...یاد شده است که انسان در صورت خوب استفاده کرده از دنیا می تواند به کمک آن به بالاترین مراتب کمال دست یابد در همین راستا در روایات اهل بیت (ع) از مسجد به عنوان بهترین نقاط دنیا با صفت بازار آخرت یاد شده است یعنی همان گونه که انسان تجارت پیشه در بازارها کالا و متاع های دنیوی را به دست آورده و ثروت و دارایی تحصیل می کنند مومنان نیز از راه حضور در مساجد آخرت و بهشت جاودان به دست می آورند. رسول اکرم (ص) در این باره می فرماید: المساجد سوق من اسواق الآخر‌ه...مسجدها بازارهای آخرتند از کسانی که در آن وارد می شوند، با آموزش الهی پذیرایی می شود و هدیه ای که به ایشان داده می شود بهشت جاودان است.
3 _ مسجد محبوب ترین مکان روی زمین
همه پدیده های عالم مخلوق خداوند هستند ولی به جهت نقشی که هر یک از آنها در اداره نظام هستی و تکامل انسان ها دارند ارزش آنها با یکدیگر فرق دارد در میان مکان های روی زمین از آنجا مساجد بیشترین نقش را در کمک به اسنان در دستیابی به کمال و تحصیل تقوا و نیک دارند از ارج و اهمیت ویژه ای برخوردارند با توجه به این ویژگی در سخنان اهل بیت (ع) از مسجد با تعبیرهای زیبایی نظیر خانه تقواپیشگان، مجالس پیامبران، خانه های خدا، محل نشر انوار الهی و برترین مکان روی زمین و ...شده است در حدیثی آمده است روزی پیامبر اکرم (ص) از جبرئیل پرسیدند: دوست داشتنی ترین مکان های روی زمین در پیشگاه خداوند متعال کدام است؟ جبرئیل پاسخ داد. مساجد محبوب ترین جاهای روی زمین در نزد پروردگار عالم است و دوست داشتنی ترین اهل مسجد هم کسانی هستند که پیش از همه به مسجد می آیند و پس از همه آن را ترک کنند.
گذشته از آنچه گفته شد در روایات از مسجد با اوصافی چون: مکان های ذکر خدا، خانه پرهیزکاران، پایگاه توحید، جایگاه پیامبران، بستان های بهشت و ...
ب: آثار و برکات مسجد
انس با مسجد آثار دنیوی و اخروی فراوانی در پی دارد که اگر این اماکن مقدس با آن ویژگی های که در آموزه های دنی بیان شده است اداره شوند و از اوصافی که برای یک مسجد آباد و زنده که در رهنمودهای قرآن و روایات اهل بیت ذکر شده است برخوردار باشند بدون تردید این آثار و فواید عاید اهل آن مسجد خواهد شد برخی از این آثار که در روایات به آنها اشاره شده است به این شرح است.
میر مومنان علی (ع)درباره بعضی آثار سازنده رفت و آمد به مسجد می فرماید: کسی که به مسجد رفت و آمد می کند یکی از امور هشت گانه نصیب او می شود: اول برادر ایمانی که در راه خدا از او سود می برد، دوم دانشی نو و جدید، سوم فهمیدن آیه ای از آیات قرآن، چهارم شنیدن گفتاری که او را به هدایت رهمودن شود، پنجم رحمت اللهی که انتظار آن را داشته است، ششم سخنی که او را از گمراهی باز دارد، هفتم ترک گناه به سبب روح خشیت و خداترسی، و هشتم ترک گناه به علت شرم.
_ رسول اکرم (ص) می فرماید: مسجد خانه تقوا پیشگان است خداوند برای آنان که مساجد را خانه خویش قرار داده اند رحمت، آسایش، عبور از صراط را ضمانت کرده است.
_ باز پیامبر خدا (ص) می فرماید: دعوت موذن را پذیرفتن و رحمت اللهی است و پاداش آن بهشت است. در قیامت با کسی که این دعوت را پاسخ مثبت نگوید برخورد خواهد شد. خوشا به حال کسی که ندای دعوت کننده به سوی خدا را پاسخ گوید و به سوی مسجد بشتابد، این تنها مومنان بهشتی اند که این ندا را پاسخ می گویند.
_ حضرت علی (ع) در این باره می فرماید: گویا می بینم که مسجد در روز قیامت در حالی که دو جامه احرام شبیه به محرمان بر تن اوست، حضور می یابد و برای اهل خود ونمازگزارانش شفاعت می کند و شفاعت او مورد پذیرش خداوند قرار می گیرد.
_ از رسول اکرم (ص) روایت شده است که فرمود: فرشتگان خدا در قبر به دیدار انسان اهل مسجد می روند و به وی بشارت می دهند که در تنهایی قبر انیس و همدم او خواهند بود تا قیامت بر پا شود و پیوسته برای او از خداوند طلب آمرزش خواهند کرد.
امام صادق (ع) به فضل بن عبدالملک می فرماید: ای فضل کسی که با مسجد انس پیدا می کند حداقل یکی از این توفیقات شامل حال او می شود. یا اینکه موفق به دعایی می شود که خداوند به برکت آن او را وارد بهشت می سازد یا اینکه دعایی می کند که خداوند به سبب آن بلای دنیا را از وی دور می کند و یا اینکه دوست و برادری پیدا می کند که او در راه خدا کمک کارش می شود.
علاوه از آنچه گفته شد: امرزش گناهان، مانع شدن از نزول بلاها، سبب برآورده شدن حاجت ها و حل مشکلات در پناه عرش خدا و سایه رحمت او واقع شدن و ... از جمله نتایج و ثمراتی است که مشمول حال اهل مسجد می شود.
احکام و آداب و حقوق مسجد
علاوه بر ذکر فضیلت و اهمیت و آثار و برکات مسجددر آموزه های دینی برای مسجد حقوق و احکامی ذکر شده است تا با رعایت آنها مساجد از ویژگی و اوصافی که کارآیی آنها را ارتقا می بخشد بیشتر برخوردار شوند در این راستا متوالیان اداره مسجد و رفت آمد کنندگان به مسجد موظفند که از طریق فراهم کردن ویژگی های مورد انتظار در خودشان و در مسجدشان و به جای آوردن حقوق مسجد و رعایت احکام آن به صورت کامل این امکان شریف را به مکان های تزکیه و تهذیب و تربیت و تحکیم و ترویج آموزه های دینی تبدیل کنند و همواره بکوشند که از کاسته شدن کارآیی آنها در نتیجه غفلت و سستی در امور مذکور جلوگیری به عمل آورند.
ویژگی های اهل مسجد
مسجد مقدس ترین مکان است گردآیندگان در آن نیز باید پاک ترین و اخلاص ترین مردمان باشد ویژگی های که در قرآن مجید برای اهل مسجد شمرده شده است عبارتند از:
1 – ایمان به خدا: مردان مومن شناخت قلبی و التزام عملی به دستورات پروردگار عالم دارند.
2 – ایمان و اعتقاد به قیامت که آنها را از انجام گناهان باز می دارد و به آنجام کارهای نیک وا می دارد.
3 – پرداخت زکات: مومن اهل مسجد علاوه بر برقرای ارتباط کامل با خدا با خلق خدا هم به نیکی رفتار می کند و همواره از طریق انجام کارهای نیک بویژه نسبت به حل مشکلات مردم ناتوان و مستمند اهتمام کامل دارد.
4 – برپای نماز: نماز که رمز ارتباط انسان با خدای خویش از مهم ترین عبادات است اهل مسجد برای اقامه شایسته آن همیشه می کوشد و دلیل انس مومن با مسجد همانا عبادت و پرستش است که اقامه نماز مصداق کامل آن است.
5 – ترس از خدا: اهل مسجد از خدا ترس ترین بندگان خدایند.
در روایات اهل بیت (ع) هم علاوه بر ویژگی های مذکور از اموری چون ضرورت الگو و اسوه بودن اهل مسجد برای دیگران و با برکت و خیر خواه بودن آنان به همه افراد جامعه اسلامی یاد شده است.
امام صادق (ع) می فرماید: از هر گروهی تنها آنان که در فضیلت ها از همگان برترند و الگو و اسوه مردم به حساب می آیند اله مسجد هستند.
رسول خدا (ص) در حدیثی فرموده است: اهل مسجد افراد با برکت و آراسته و از کژی و گمراهی ها محفوظو در امان اند. علاوه بر آن که خیر آنها در بر طرف شدن مشکلات دنیوی مردم جامعه بالعیان مشاهده می شود با تمام وجود در حل گرفتاری های افراد می کوشند خداوند به برکت وجود آنان عذاب و بلاها را که در نتیجه برخی اعمال ناشایست افراد جامعه پیش می آید از آنها برمی دارد.
ویژگی دیگر اهل مسجد آن است که نسبت به ادای حقوق مسجد پیش گامند یعنی همواره با اخلاص و نیت پاک در مسجد حاضر می شوند، حقوق همسایگان مسجد را مراعات می کنند به آنها مزاحمت ایجاد نمی کنند، حق همسایگی مسجد را هم به نحو شایسته رعایت می کنند و بدون عذر از حضور در مسجد سرباز نمی زنند، از عمارت مسجد چه از راه رسیدگی به سلامت و زیبایی ظاهر و ساختمان مسجد و چه از طریق رونق بخشیدن به آبادنی معنوی آن لحظه ای کوتاهی نمی کنند، و مراقبت می کنند که اداره امور مسجد تنها در اختیار انسان های صالح و تقواپیشه باشد و به دست نااهلان نیفتد.
آداب و احکام مسجد
برای اینکه ارزش و احترام و همینطور کارآمدی مسجد در کمک به کمال یابی انسان ها حفظ شود در مجموعه رهنمودهای قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) آداب و احکامی برای همه مردم به ویژه متولیان و رفت و آمدکنندگان به مساجد ذکر شده است که قسمتی از این آداب مربوط به ساختن مسجد و قسمتی به ورد به مسجد و بخشی نیز مربوط به داخل مسجد و بعضی هم به چگونگی خروج از مسجد می باشد و از جمله آداب مسجد است.
1 – احترام به مسجد: همه افراد موظفند که احترام مسجد را حفظ کنند و از هر عملی کهب نوعی هتک حرمت آن به حساب می آید خودداری کنند. لزوم احترام به مسجد تا بدانجاست که اولیای الهی دستور داده اند در هنگام به زبان جاری کردن نام مسجد رعایت احترام آن را بنمایند و از بکار بردن تعبیری که با منزلت والای آن سازگاری ندارد پرهیز کنند.
و امام صادق (ع) می فرماید: ملعون است، ملعون است، ملعون است کسی که مسجد را احترام نکند.
وقتی از آن حضرت در مورد علت لزوم تکریم مسجد پرسیدند فرمود: از آن روی احترام مسجد لازم است که مساجد خانه های خدا در روی زمین هستند.
از مصادیق تکریم مسجد این است که آن را از هر نوع آلودگی ها دور کنند خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید: به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا ....تطهیر کنند.
این طهارت اعم از طهارت ظاهری و باطنی است لذا همه افراد موظفند هرگونه نجاست را از مسجد برطرف سازند فرق نمی کند این آلودگی توسط خود آنها عارض شده باشد یا دیگران.
2 – پاکیزه بودن در هنگام ورود به مسجد
از جمله احکام مسجد این است که انسان در هنگام ورود به آن پاکیزه باشد. قرآن کریم می فرماید: در حال مستی و جنب بودن کسی حق ندارد به مسجد داخل شود. محمد بن مسلم و زراره می گویند به امام باقر (ع) عرض کردیم: آیا زن حائض و جنب می توانند داخل مسجد شوند؟ حضرت فرمود: نمی توانند مگر به نحو عبور کردن (از دری داخل شده و از در دیگر بدون توقف خارج شوند) و ...
3 -  خودداری از خرید و فروش در مسجد:
انجام دادن خرید و فروش و نیز کارهای که جنبه شعل و حرفه دارند مانند نجاری، آهنگری، و آرایش گری و ... در مسجد ممنوع است. در حدیثی از امام صادق (ع) می فرماید: مساجد را مکان خرید و فروش قرار ندهید.
4 – منع از گذرگاه قرار دادن مسجد:
برخی مساجد دو در دارند بعضی از افراد برای رسیدن به محلی از مسجد به عنوان گذرگاه استفاده می کردند از آنجا که این کار با عظمت و قداست مسجد سازگاری ندارد از این کار منع شده است رسول اکرم (ص) در این باره می فرماید: مساجد را گذرگاه و راه عبور قرار ندهید مگر این که در هر بار دو رکعت نماز تحیت مسجد در آن به جای آورید.
5 – گفتگو از امور دنیوی:
مسجد خانه خدا و جایگاه ذکر و دعا و عبادت و دل کندن از زرق و برق دنیاست در این مکان گفتگو کردن از امور دنیوی مناسب با مقام و منزلت قدسی آن ندارد. امیر مومنان (ع) می فرماید: در آخر الزمان مردمی پیدا می شوند که در مساجد جلسه ها برپا کنند و پیرامون دنیا و دوستی سخنی می گویند با چنین کسانی هم نشینی نکنید که خداوند آنان را به خودشان واگذاشته و کاری به آنها ندارد.
علاوه بر موارد مذکور اموری چون: استفاده از مال حلال در آبادسازی مساجد، رعایت استحکام بنای مسجد در عین سادگی آن، خودداری از خوابیدن در مسجد، پرهیز از سخنان بیهوده در مسجد، رعایت طهارت و آراسته و پاکیزه وارد شدن در مسجد، خواندن نماز تحیت در مسجد ، ... از جمله آدابی است که باید رعایت شود.
 
مصابحه مهندس سیف اللهی
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه که امروز در خدمت شما هستیم بحثتوسعهوطرح بزرگ جامعه مسجد مقدس جمکران است.
که در ارتباط با مسجدی که حدود 25 سال پیش در گمنامی بسیاری بسر می برد. امروزه بحمد الله در جهان تشیع و اسلام یکی از مساجد بزرگ اهل تشیع است و در استان قم یکی از مساجدی است که می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و بحمد الله در هفته بیش از هزاران زائر دارد که می آیند اینجا و در ارتباط با آقا امام زمان (عج) و آنچه مشکلات و گرفتاری ها و مسائلی که در عصر حاضر دارند با آقا (عج) در میان می گذارند و در حقیقت این مسجد از سال 1360 تقریبا نضج گرفت و کار أن توسط هیئت امنای وقت زیر نظر اوقاف و امور خیریه به کار گسترش و بسطش آغاز شد. بحمدالله با حکمی که مقام معظم رهبری بعنوان تولیت این مسجد صادر کردند گسترش و طرح جامع مسجد قوت بیشتری گرفت و بحمد الله طرح جامع  تهیه شد و به تصویب شورای شهرسازی و معماری کشور رسید و مراحل مختلفش را در استان طی کرد و بعد از مصوب شدن در کمیسیون ماده 5 بحمدالله امروز مسجد دارای 250 هکتار در حقیقت طرح جامع است که بیشترین طرح و توسعه ای که در این 3 سال اخیر اتفاق افتاده همین مکانی است که الان بنده در خدمت شما هستم و بعنوان شبستان های اصلی کنار شبستان اصلی با مسجد مقام مطرح است که دو تا شبستان در قسمت غرب و دو تا شبستان در قسمت شرق گسترش یافته. مسجدی که در قسمت غربی قبلا به عنوان مسجد مرمر بود می دانید که این مسجد بصورت ستون فراوان و در حقیقت با بسط و گسترشی که پیدا کرد ما گنبدی را که مجبور شدیم به عنوان پنج گنبد اصلی مسجد که رو به قبله احداث بکنیم و تاسیس بکنیم. بر این شدیم که آن مسجد را هم در ارتباط با مسائلی که وجود داشت یک مقداری تغییرات اساسی بدهیم. (درب ورودی آن _ زیرزمین)
زیر زمین آن و تقویت سازه های آن بدلیل اینکه مسائل و مشکلات زلزله را در ارتباط با منطقه و خط قم داشتیم.
بحمد الله بسط این مجموعه هم در حقیقت روی طرح توسعه اثرگذاری خاص خودش را داشت.
امروز آنچه که می بینید حدود بیش از هشت هزار متر مربع در ظرف این سه سال توسط شیعیان حاشیه خلیج فارس و کمک های خیرین و کسانی که زائر مسجد مقدس جمکران هستند و با اعانات مردم در حال توسعه و ساخت است.
خوشبختانه باید عرض بکنیم که علی رغم اینکه دولت در حاشیه مسجد کارهای خدماتی عمومی همچون آب، برق، گاز و فاضلاب مسجد همت جانانه ای به خرج دادند. مسئولین دولتی در ارتباط با پل زیرگذر راه آهن، پل جاده کاشان و مجموعه خدمات حاشیه ای کمک های ذی قیمتی در ارتباط با سرویس زائران داشتند.
ولی بحمد الله خود مسجد و درون مسجد و اداره مسجد با نذورات مردمی دارد اداره می شود و همه ساختمانهایی که در داخل حریم مسجد هست توسط خود نذورات مردمی ساخته می شود.
بحمد الله خیرین بسیار باارزشی در این مسجد کمک های ذی قیمتی کردند که من جا دارد از همه آنها در اقصی نقاط کشور تشکر کنم بویژه شیعیان که در حاشیه خلیج فارس هستند و عنایات آنها و توجه آنها به آقا امام زمان (عج) و این مسجد باعث شده که مسجد از رونق خاصی برخوردار بشود. مجموعا همانطور که عرض کردم ما هشت هزار متر الآن به عنوان 3 تا شبستان دو تا غربی و یکی شرقی اضافه کردیم و در این کار توسعه خاصی خودش را داشته.
به همین دلیل و با همین طرح جامع بسط و گسترش رو طرح جامع بحمد الله دو تا مناره اصلی که به ارتفاع 110 متر است در حال شکل گیری است. بحمد الله همه این ها با کمک و اعانات مردمی است. خود کارهایی را که در ارتباط با مسائل دورن مسجد به عنوان نظافت و به عنوان خدمات عمومی مسجد است باز توسط خود مردم در حقیقت تامین بودجه می شوند و گسترش و بسط آشپزخانه مسجد و نهارخوری های زنانه و مردانه ای که ساخته شده و امروز در حدود بیش از 2400 هزار متر در دو طبقه برای زوار محترم و در حقیقت زائران مسجد مقدس جمکران تعبیه و ساخته شده.الحمد الله رو به اتمام است و قسمت فاز اولش را ما انشاالله در 15 شعبان همین امسال انشاالله دو سه روز دیگر افتتاح خواهد شد و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت ما امیدواریم این سه تاشبستان که عرض کردم به اضافه تعمیرات اساسی که در مسجد مرمر داشتیم و همچنین باز شدن درب های غربی و شرقی به شبستانهای غربی و شرقی که بسیار کار زمان بر و طاقت فرسایی از نظر فنی داشته بحمد الله کارش رو به اتمام است و کارهای سنتی کاریش و در حقیقت نازک کاریش رو به اتمام است.
من همین جا که ایستاده ام و شما مشاهده می کنید مسجد دارای پنج محراب است یک محراب اصلی و پنج محرابی را که به عنوان محراب اصلی مسجد مقام دو تا محراب قسمت شبستانهای غربی و دو تا در شبستان شرقی است. بحمد الله کار کاشی کاری و آئینه کاری آنها تمام شده و پنج تا گنبدی که دو تا گنبد در سمت شرق مقصوره اصلی و دو تا گنبد در سمت غرب است بحمد الله هم روی گنبد کارهای نازک کاری و سیمان کاری و رنگ آمیزی اش تمام شده و داخل زیر گنبد هم کارهای تزئیناتی آن تمام شده ما برای سال آینده در حقیقت و در ادامه کارمان در امسال تکمیل شبستانهای غربی و شرقی را داریم و ادامه در رابطه با احداث سرویس های بهداشتی را و حمام هایی را که مورد نیاز مردم است داریم.
اقدام می کنیم ما امیدواریم تا سال آینده این قسمت ها کامل بشود تا ما انشاالله بپردازیم به رواق ها و رواق ها را به یک سرمنزل مقصود برسانیم و انشاالله با تخریب دو ساختمان که در حیاط مسجد است انشاالله بتوانیم کف مسجد را آماده بکنیم که زوار محتمر برای سال آینده مشکل در ارتباط با ورودی و خروجی ها نداشته باشند و کارهایی را که در اطراف مسجد شده بحمدالله آسفالت خیابانها و بلوارها درخت کاری، پیاده رو سازی توسط سازمان مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و اداره کل راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی که انصافا در استان همراه عزیزان مدیران کل اجرایی در سرویس دهی حاشیه راه داشتند بویژه خود استانداری استان قم و شهرداری قم و شورای اسلامی شهر قم، فرمانداری قم و همه ارگانهایی را که به نحوی در سرویس دهی و خدمت گزاری در ارتباط با مسجد دارند مشکلات و مسائل را از 15 شعبان هفته بعد از سال گذشته اش مرتبا و مکررا تشکیل دادند و مشکلات و مسائل را بروز پیگیری کردند و بحمد الله امسال ما شرمنده مردممان نیستیم که در ارتباط آب اولیه نیاز بوده، مهم ترین مسئله حل مشکل فاضلاب این مسجد بوده همه اطلاع دارند که بصورت سبتیک و بسیار بدی وضعیت دستشوئی ها و سرویس های بهداشتی ما بوده امسال بحمدالله آب و فاضلاب وصل به فاضلاب شهر قم شده و دفع فاضلاب انجام می گیرد مشکلاتی که در ارتباط با گاز بوده بحمد الله اداره گاز و مشکلاتی که در ارتباط با اداره برق بوده و روشنایی معابر بوده و محوطه های پارکینگ بوده و بویژه احداث پارکینگ های سرویس که همیشه مورد دغدعه خاطر پلیس راه و نیروی انتظامی بوده بحمد الله با گسترش و آسفالت کردن و قیرپاش کردن امسال بوضع مطلوبی انجام شده و ما تشکر می کنیم از همه دست اندرکاران که در ارتباط با مسائل مسجد جامع جمکران حرکت کردند. انصافا مسئولان شهر قم و استانداری مایه گذاشتند و در حقیقت این مسائل را در حاشیه مسجد حل کردند و من اینجا لازم است عرض کنم در ارتباط با درون مسجد بحمدالله با خود یاری هایی که مردم داشتند ما تا الآن بودجه ای از دولت نگرفتیم و همه صرف هزینه هایی که در ارتباط با مسجد انجام می شود در درون مسجد از نذورات و هدایای مردمی است البته من همانطور که عرض کردم در حاشیه مسجد ادارات و ارگانهای ذی ربط و بویژه سازمان مدیریت و استانداری کمک های ذی قیمتی را در ارتباط با امکانات داشته که من همین جا از همه آن عزیزان تشکر می کنم و زبانم قاصر از هماهنگی عزیزان و تولیت محترم مسجد و هیئت امنای مسجد بحمدالله با همتی که زیر نظم مقام معظم رهبری بوده و هست و حمایت هایی را که از طریق تملک این زمین ها بوده واقعا ما الآن باید عرض بکنیم که محوطه اصلی و اساسی مسجد حدود 650 متر عرض و حدود 850 متر طول دارد که تمام زمین های داخل مسجد تملک شده با رضایت صاحبان آنها و خریداری شده و بحمد الله  بسط و توسعه مسجد در فاز یک و رینک یک ما در حقیقت امروزه تقریبا بیش از 90 درصد تحقق پیدا کرده و در رینگ دوم در حدود 52 درصد تملک داشتیم و امیدواریم که بتوانیم بسط و گسترش در ارتباط با 48 درصد تملک داشته باشیم البته با کمک وزارت مسکن انجام بشود و کارهایی را که در آینده داریم مهم ترین اش ارتباط مسجد است از طریق اتوبان قم _ کاشان که اطلاع دارید از نزدیک پل دوم ما انشعابی می کنمی که مستقیما از اتوبان کسی دیگر نخواهد از کمربندی قم یا از داخل شهر قم وارد بشود بکله مستقیما بتواند به مسجد بیاید ارتباط ایستگاه اصلی راه آهن سریع السیر اصفهان _ تهران است که از ایستگاه اصلی که الآن تعبیه شده و در حقیقت زده شده کنار مسجد مقدس جمکران ایستگاه اش احداث شده امیدواریم وقتی که قطار سریع السیر تهران _ اصفهان _ شیراز حرکت می کند یکی از ایستگاههای مهم در مواقع اضظراری در حقیقت مواقعی که شبهای سه شنبه و شبهای چهارشنبه و شب های جمعه برای سرویس دهی است بتوانیم کمک بگیریم و تکمیل سرویس ها و در حقیقت ساخت قسمت اداری و دارالتولیه و دارالخدامی است که انشاالله ما امیدواریم که خدام عزیز افتخاری که اینجا هستند مکانی را در ارتباط با ورودی اصلی در داشته باشیم و سریوس را برای سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و مجموعه کسانی که سرویس دهنده به معلولین و مجروحین هستند در ارتباط با مسجد و ویلچرهایی که در حال باید در داخل مسجد باید تعبیه شوند _ کف سازی اصلی مسجد که امیدواریم در سال آینده داشته باشیم و رواق ها را بتوانیم شکل دهیم و انشاالله این وضعیت را که الان مردم ما در صحن اصلی مسجد مشاهده می کنند انشاالله سال آینده با برداشتن این سوله ها و بردن در کنار در سایبانهای استقرار زوار عزیزی که به مسجد تشریف می اورند و انشاالله بسط و گسترش زمینی که از وزارت مسکن در حقیقت گرفته شده و باغی را که مسجد مقدس دارد برای توسعه کسانی که به عنوان گردشگر و به عنوان کسانی که شب را می خواهند در مسجد و اطراف مسجد اطراق بکنند انشاالله مجموعه ای را فراهم بکنیم که بتوانند با راحتی خیال انشا الله در مسجد یکی شبی را بیتوته کنند ما کارهایی را که در رابطه با توسعه مسجد داریم انشاالله همانطور که عرض کردم با روند خوبی در حال پیگیری است ما امیدواریم با همت عزیزان شهرداری و شورای شهر و استانداری و مجمع ادارات استان با هر چند که تعامل بسیار خوبی بود بیشتر بشود و انشاالله عزیزانی هم که در حاشیه مسجد زمین هایی را دارند و در حقیقت ساکنین بیشتر ده جمکران انشاالله بزودی از طریق برنامه ریزی که شده زیر نظر وزارت مسکن شهرسازی و طرح جامع قم زیر نظر شهردار قم اداره خواهد شد انشاالله بتوانیم یک سر و سامانی هم به ده مجاور بدهیم و از آن حالتی که هر روز شاهد تغییرات بسیار گسترده ای در ساخت و سازهای تجاری با کمک استانداری انشاالله داشته باشیم با امیدی که داریم به فرمانداری و شهرداری و مجموعه ارگانهای ذی ربط که کنترل ساخت و ساز را دارند امیدواریم که ؟؟؟؟وضعیت را مثل عربستان و مسجد الحرام  و مسجد النبی نداشته باشیم و با توسعه ای را که با سعه و صدر بر مبنای طرح جامع دیده شده انشاالله شاهد این نباشیم که مسجد را در حالت بن بستی قرار بدهیم که برای آتیه دچار مشکل بکند مردم را ما امیدواریم که با توجه به آمراگیری هایی که در سالهای گذشته داشتیم در ارتباط با مسجد مقدس جمکران و روزهای خاصی را که زوار عزیز و آتیه تا مرز 5/2 میلیون نفر در 3 روز را ما زائر داشتیم امیدواریم که ما بتوانیم برای ارتباط با این 5 میلیون نفری که می آیند برای حدود دو یا سه روز تولد آقا امام زمان انشا الله مشکل خاصی عزیزان نداشته باشند.
همت همه مسئولان استان همت تولیت مسجد مقدس همت دفتر مقام معظم رهبری و همت همه کسانی که باعث خیر هستند بر اساس نیازها و کمک هایی که به مجسد مقدس می کنند همه بر این است که انشاالله زوار عزیز و کسانی که زارئ این مکان مقدس هستند انشاالله مشکلی در ارتباط با حرکتشان و تجمعشان و مسائلی را که در مسجد بیتوته می کنند نداشته باشند ما با امیدواری و با استعانت از خداوند و با کمک و یاری خود آقا امام زمان (عج)و دست اعانه و کمک به سوی هموطنان عزیز خیرمان دراز می کنیم که انشاالله با کمک های خیر خودشان بتوانند مسجد را بیش از پیش در انجام وظائف خودش و خدمت رسانی به زائرین محترم کمک بکنند و مساعدت بکنند تا انشاالله مشکلات مسجد هر چه زودتر با دست توانمند خادمین خودش حل و فصل بشود. من امیدوارم که عزیزان صدا و سیما در این کاری به پیش گرفته اند و حرکت هایی در اینجا صورت می گیرد در طول سال بیایند و برنامه های ما را مشاهده و ملاحظه بکنند و به سمع و نظر عزیزان بیننده و کسانی که علاقمندند برسانند و ما در انجام کار مساعدت بکنند و مجددا از تمام عزیزان تشکر می کنم.
نویسنده : سید نژاد
منبع : ویژه نامه جمکرانیه

  • ناقورسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی