نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

نـاقـور سیـــــد

دستیارفعالان عرصه مهدویت وائمه

جهانی شدن اسلام

شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳ ب.ظ

جهانی شدن اسلام
نه تنها توحید و معنویت و ایمان به الله و پرستش یگانه معبود حقیقی عالم،

( صفحه 437)

سراسر جهان را می گیرد بلکه توحید ناب و کامل عالمگیر می شود و دین مبین اسلام بر سرتاسر کره ی زمین گسترش پیدا کرده و دین رسمی جهان، دین اسلام ناب و اصیل محمدی صلی الله علیه و آله و سلم خواهد بود.
قرآن کریم خبر از جهانی شدن اسلام و غلبه ی آن بر تمام ادیان داده است و در سه جای قرآن این مطلب را تکرار نموده که حاکی از اهتمام به این امر است و فرموده: هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون (1) و نظیر آن را در سوره ی صف (2) و قریب به این مضمون در سوره ی فتح (3) آمده، و تردیدی نیست که این وعده ی الهی تا به حال جامه ی عمل نپوشیده و در حکومت جهانی امام مهدی (عج) تحقق خواهد یافت و روایات فراوان این مطلب را بیان می کند. که ما برای نمونه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
-... ان ذلک یکون عند خروج المهدی فلا یبقی احد الا اقر بمحمد صلی الله علیه و آله و سلم و لا یبقی علی ظهر الارض بیت مدر و لا وبر الا ادخله الله کلمة الاسلام؛ (4) یعنی پیروزی آئین آسمانی اسلام بر همه ی ادیان دیگر در زمان قیام حضرت مهدی صلی الله علیه و آله و سلم اعتراف می نماید و در روی زمین و هیچ گوشه ی جهان هیچ خانه ی سنگی و گلی و چادرهای پشمی و کرکی نخواهد ماند، مگر اینکه خداوند کلمه ی اسلام را به آن وارد خواهد کرد. (طبیعی ترین راه آن همین است که حکومت جهان بدست امام مهدی باشد و همه ی انسانها از طریق رسانه های عمومی پیشرفته ی متناسب با آن زمان اسلام را در خانه های خود بشنوند و با آن آشنا شوند.)

( صفحه 438)

در ذیل آیه ی «وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین لله»؛ (5) امام صادق علیه السلام فرموده: هنوز تأویل این آیه نیامده و آنگاه که قائم ما خاندان قیام کند انسانهای آن روزگار آیه را به چشم خواهند دید؛ «و لیبلغن دین محمد ما بلغ اللیل حتی لا یکون مشرک علی ظهر الارض (6) حتما و جزما؛ دین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به همه جای عالم خواهد رسید.
- اذا قام القائم لا یبقی ارض الا نودی فیها شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله. (7) .
- ویبسط الاسلام علی الارض؛ (8) امام مهدی به جای توسعه ی سیاسی و اقتصادی به توسعه و گسترش اسلام ناب بر روی زمین اقدام خواهد نمود و سایر توسعه ها به پیروی از توسعه ی اسلام و دین خواهد آمد.
- فلا یبقی یهودی و لا نصرانی و لا احد ممن یعبد غیر الله الا آمن به وصدقه و تکون الملة واحدة ملة الاسلام. (9) .
وقتی امام عصر (عج) ظهور کند در دنیا هیچ یهودی و نصرانی و هیچ کس از آنان که غیر خدا را پرستش می کنند، باقی نخواهند ماند مگر اینکه به آن حضرت ایمان آورده و او را تصدیق خواهند نمود و آن روز یک دین در سراسر عالم خواهد بود و آن دین مقدس اسلام است.
- ویقبل الناس علی العبادات و الشرع و الدیانة و الصلوة فی الجماعات؛ (10) جامعه ی انسانی به عبادات و شریعت و دیانت روی آور می شوند و نمازها را به جماعت

( صفحه 439)

برگزار می کنند. باری در آن عصر بازار دین و دین داری گرم و پر رونق می شود و اقبال عمومی به دین پیدا می شود و به مصداق این حدیث که: وقتی سلطان تغییر کرد و صالح شد زمان هم تغییر می کند و صالح می شود (11) چون سلطان عادل حاکم می شود و خود بیش از همه اهل عبادت خدا است ویعبدالله حق عبادته (12) طبعا تأثیر عملی گذاشته و جهت گیری عمومی جامعه به سمت و سوی دین خواهد بود و دینداری مایه ی فضیلت و ارزش و برتری می گردد. و ما نمونه ی کوچکی از این حقیقت را در کشور خودمان پس از انقلاب مقدس اسلامی مشاهده کردیم که چه تحول عظیم و انقلاب بنیادینی در جامعه بوجود آمد و نسل جوان از آن آمال و آرزوهای پست و حقیر حیوانی و شهوانی بالا آمده و به عالیترین مدارج کمال انسانی یعنی شهادت که لیس فوقه بر (13) نائل آمدند، و در جامعه ی نبوی امام مهدی (عج) همین مطلب در کل جهان بشریت پیاده می شود و مسابقه در خیرات و مسارعت به سوی عوامل آمرزش الهی آغاز می شود، بر فراز بام جهان شهادت به توحید و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم داده می شود.
نکته ی قابل توجه: منظور این نیست که در جامعه ی امام زمانی (عج) هیچ فردی کافر و بی دین نخواهد بود و بدون استثناء همه ی انسانهای عالم موحد و مسلمان می شوند و دیاری از یهود و نصارا و غیرهم باقی نمی ماند بلکه منظور این است که: چهره ی عمومی جامعه خالی از شرک و کفر و بت پرستی می شود، حکومت مشرکان و کافران و حزب آنها سرکوب می شوند و موانع هدایت و ایمان انسانها از سر راه برداشته می شود وگرنه مادامی که انسان دارای آزادی اراده است (که همیشه چنین خواهد بود و تا انسان انسان است آزادی اراده و انتخاب دارد و سلب آن از انسان از

( صفحه 440)

قبیل سلب شی ء از خودش یا سلب لوازم شی ء از شی ء است که از محالات است.) امکان دارد در بهترین جوامع انسانی هم احیانا افراد منحرفی وجود داشته باشد (و آیات انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا. (14) فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر (15) و... برای همه ی ادوار تاریخ بشر است و زبان حال طبیعت بشر را بازگو می کند.) چه اینکه به عکس در حکومت کافران و طاغوتها و بدترین و منحطترین جوامع هم ممکن است افراد صالح و مؤمنی وجود داشته باشند آنگونه که در حکومت فرعون بودند و آسیه همسر فرعون یکی از بهترین بانوان اهل بهشت به حساب آمده است. (16) آنچه مسلم است اینکه: هیچ خانه ای در شهر و بیابان نمی ماند مگر آنکه توحید در آن نفوذ می کند یعنی اسلام به صورت یک آئین رسمی همه ی جهان را فرا خواهد گرفت و قانون اسلام بر جهان حکومت خواهد کرد ولی مانعی ندارد که اقلیتی از یهود و نصارا و غیرهم در پناه حکومت مهدی با مشروط اهل ذمه زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند چنانکه الان در حکومت های اسلامی ما چنین است و قبلا در حکومت امام علی علیه السلام و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چنین بوده است زیرا حضرت مهدی (عج) مردم را از روی اجبار مسلمان نمی کند بلکه به منطق پیش می رود و توسل به زور و قدرت و نیروی نظامی برای بسط عدالت و براندازی حکومتهای ظلم و قرار دادن جهان در زیرپرچم عدالت اسلام است نه برای اجبار به پذیرفتن آئین اسلام که اصولا ایمان امری قلبی است و با زور سرنیزه نتوان آن را در قلبها جای داد و حتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هم که بالاتر از امام مهدی (عج) بود چنین سیطره ای نداشت؛ لست علیهم بمصیطر. (17) .

( صفحه 441)


پاورقی

(1) توبه، 33.
(2) صف، 9.
(3) فتح، 28.
(4) مجمع البیان، ج 5 و 6، ص 25.
(5) بقره، 193.
(6) منتخب الاثر، ص 394.
(7) بحارالانوار، ج 52، ص 340.
(8) منتخب الاثر، ص 292.
(9) منتخب الاثر، ص 436.
(10) منتخب الاثر، ص 477.
(11) نهج البلاغه، فرازی از نامه ی 3، ص 405؛ صبحی صالح.
(12) منتخب الاثر، ص 469.
(13) بحارالانوار، ج 74، ص 61 و ج 100، ص 10.
(14) انسان، 1.
(15) کهف، 29.
(16) بحارالانوار، ج 43، ص 36.
(17) غاشیه، 22.

  • ناقورسید

جهانی شدن اسلام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی